ASK T1

 Kandungan Asas Sains Komputer Tingkatan 1

 Unit    

 Kandungan

 1.1

1.1.1 Asas Pemikiran Komputasional
a) Teknik Leraian  b) Teknik Pengecaman Corak 
c) Teknik Peniskalaan d) Teknik Pengitlakan

 

1.1.2 Penggunaan teknik leraian dan menentukan langkah secara tertib 

 

 1.1.3 Pengecaman corak dalam sesuatu situasi.

 

1.1.4 Membuat keputusan bagi menentukan aspek penting dalam sesuatu permasalahan. 

 

1.1.5 Menentukan ciri-ciri kesamaan dalam sesuatupermasalahan. 

 2.1

 2.1 Sistem Nombor Perduaan
2.1.1 Mengenal pastinombor perduaan dan nombor perpuluhan.

 

 2.1.2 Menukar nombor perduaan kepada nombor perpuluhan.

 

 2.1.3  Menukar nombor perpuluhan kepada nombor perduaan.

 

 2.1.4  Melakukan operasi tambah bagi dua nilai nombor perduaan.

 

 2.1.5 Melakukanoperasi tolak bagi dua nilai nombor perduaan

 

 2.1.6 Mengabungkan operasi tambah dan tolak nombor perduaan dalam menterjemah aksara pengekodan ASCII

 2.2

 Ukuran Data

 

Imej Digital 
2.2.1 Mengenal pasti unit ukuran bagi imej digital dan unit ukuran bagi audio digital

 

 2.2.2 Membandingkan saiz fail imej yang sama dalam pelbagai format melalui tunjuk cara:
i. Bitmap (*.bmp)
ii. Joint Photographic Experts Group (*.jpeg)
iii. Tagged Image File Format (*.tiff)
iv. Graphics Interchange Format (*.gif)

 

 2.2.3   Membandingkan kualiti dan saiz imej

 

 2.2.6 Menghasilkan penukaran saiz data daripada bit ke bait, kilobait, megabait,gigabait dan terabait bagi fail imej digital

 

Audio Digital 
2.2.1 Mengenal pasti unit ukuran bagi audio digital

 

2.2.4    Menghubungkaitkan saiz audio dengan kadar kedalaman bit (bit depth) bagi audio

 

   2.2.5   Membandingkan saiz fail dan kualiti untuk audio yang sama bagi format yang berlainan melalui tunjuk cara:

           i. wave (*.wav)            ii. MPEG Layer III (*.mp3)             iii.midi (*.mid)

 

2.2.6 Menghasilkan penukaran saiz data daripada bit ke bait, kilobait, megabait, gigabait dan terabait bagi fail audio digital

    

Pembangunan Algoritma
3.1.1 
Menulispseudokod dan melukis carta alir pelbagai pilihan dalam penyelesaian masalah

 

 3.1.2 Menulis pseudokod dan melukis carta alir yang melibatkan ulangan:
i) Ulangan Untuk(For)
ii) Ulangan Selagi (While)
iii) Ulangan Ulang-Sehingga (Repeat Until)

 

 3.1.3 Mengesanralat daripada pseudokod dan carta alir dalam penyelesaian masalah

 

 3.1.4  Menghasilkanpseudokod dan carta alir yang melibatkan gabungan pelbagai pilihan dan ulangan

 4.1    

 Kod Arahan

 

 4.1.1 Menggunakan pemboleh ubah dan operator matematik dalam aturcara yang dibangunkan.


  4.1.2 Menghasilakan atur cara yang melibatkan penggunaan pelbagai pilihan
  4.1.3 Menghasilkan atur cara yang melibatkan kawalan ulangan
4.1.4 
Membangunkanatur cara yang melibatkan penggunaan pelbagai pilihan, ulangan, pemboleh ubahdan operator matematik.
4.1.5  Menguji atur cara dan membaiki ralat pada kod arahan yang dihasilkan

4.2    

 Kod Arahan HTML

4.2.1 Melakarpapan cerita untuk membina laman sesawang yang menggunakan kod arahan HTML.
4.2.2 Menggunakan tags  dalam atur cara HTML : <head>; <title>; <body> dan <paragraph>
4.2.3 
Mengguna paragraph headings dalam atur cara HTML yang dibina
4.2.4 Menggunakan atur cara HTML untuk menghasilkan Banner, Frame dan Menu
4.2.5 Membinapautan teks dan imej dalam atur cara HTML.
4.2.6 Menulisatur cara untuk memasukkan imej dalam atur cara HTML

4.2.7 Menghasilkan pull down menu melalui atur cara HTML
4.2.8 Menghasilkan ruang komen melalui atur cara HTML. 

4.2.9 Mengesan sebarang ralat yang berlaku dalam atur cara HTML yang dibina. 

4.2.10 Membina laman sesawang interaktif yang memaparkan Banner, Menu, Ruangan Komen, Frame dan  Pull down menu.

Ringkasan Tag html

No comments:

Post a Comment